Camper-Rijbewijs C1 Nuttig of noodzakelijk?
Ondanks alle mooie cijfers blijken de campers bij weging zwaarder te zijn dan op het kenteken staat vermeld. De reden hiervan heb ik nog niet kunnen achterhalen.
In de praktijk betekent dit dat de doorsnee camper met belading meer weegt dan het toegestane gewicht van 3500 kg.
Ook de wetgever heeft dit probleem onderkend en heeft een alternatief aangeboden om het C1 rijbewijs te gaan halen. Om alle misverstanden weg te nemen: het C1 rijbewijs is geen camperrijbewijs, maar een vrachtwagenrijbewijs voor kleine vrachtwagens tot 7500 kg.
Dus ook te gebruiken voor campers met een hoger toegestaan gewicht dan 3500 kg.
Welke risico's worden genomen om met overbelading te rijden?
1. consequenties voor de verzekering?
2. de wetgever kan nu met nog meer recht gaan handhaven en het zou mij niet verwonderen als zij dat ook zal gaan doen.
U loopt daarmee dus reëel de kans op een proces verbaal?
ad 1. Bij de eigen verzekering hierover navraag doen. (NKC polis sluit geen overbelading uit)
ad 2. In de wandelgangen wordt gesteld dat overbelading <350 kg leidt tot een proces verbaal en > 350kg tot een bekeuring + uitladen van het boventallige om niet boven de 3850 kg uit te komen.
ad 3. Een betere oplossing is om het C1 rijbewijs te gaan halen. Even op de tanden bijten om onze hersencellen weer te activeren.Op basis van onze ( we hebben het met z'n tweeën gedaan) ervaringen is het haalbaar.
Daarmee is men er dan nog niet, omdat het in bezit hebben van het C1 rijbewijs niet voldoende is om in de camper met overbelading te rijden. Men blijft in overtreding.
Om volledig te voldoen aan de wetgeving moet men de camper, wanneer hij in het verleden is teruggekeurd naar 3500kg , weer laten opwaarderen naar het toegestane gewicht opgegeven door de fabrikant. (=het gewicht vóór de terugkeuring naar 3500 kg)
Hiervoor was een certificaat van overeenstemming van de importeur vereist en een bezoek aan RDW. Inmiddels gewijzigd in een bewijs dat het voertuig geschikt is voor de maximale belading (belasting vooras + belasting achteras - 5%) vermeld op het registratieplaatje aan de zijkant van de camper. Zie voorbeeld van Hymer over opwaardering gewicht.
Een bezoek aan het RDW blijft noodzakelijk.
Na registratie door de RDW wordt het nieuwe gewicht vervolgens vermeld op een nieuwe kentekenbewijs (creditkaartformaat). Voor het bewijs van de importeur en registratie RDW moet betaald worden.
Deze wijziging leidt niet tot verhoging van de wegenbelasting. Het ledig gewicht blijft de basis voor de berekening van de wegenbelasting.
Zie ook NKC-->advies-->wetgeving-->kenteken+ rijbewijs http://www.nkc.nl
Belangrijk om nog te vermelden: de camper blijft aangemerkt als personenvoertuig
Daarmee valt hij niet onder de beperkingen van vrachtwagens: Geen tachograaf, geen snelheidsbeperking op de snelweg.Op Duitse snelwegen wel max 100 km.
De belangrijkste wijziging waarmee wel rekening moet worden gehouden zijn wegen aangeduid met een rond bord met rode rand en max 3500 kg, niet meer bereden mogen worden.
Ondanks alle mooie cijfers blijken de campers bij weging zwaarder te zijn dan op het kenteken staat vermeld. De reden hiervan heb ik nog niet kunnen achterhalen.
In de praktijk betekent dit dat de doorsnee camper met belading meer weegt dan het toegestane gewicht van 3500 kg.
Ook de wetgever heeft dit probleem onderkend en heeft een alternatief aangeboden om het C1 rijbewijs te gaan halen. Om alle misverstanden weg te nemen: het C1 rijbewijs is geen camperrijbewijs, maar een vrachtwagenrijbewijs voor kleine vrachtwagens tot 7500 kg.
Dus ook te gebruiken voor campers met een hoger toegestaan gewicht dan 3500 kg.
Welke risico's worden genomen om met overbelading te rijden?
1. consequenties voor de verzekering?
2. de wetgever kan nu met nog meer recht gaan handhaven en het zou mij niet verwonderen als zij dat ook zal gaan doen.
U loopt daarmee dus reëel de kans op een proces verbaal?
ad 1. Bij de eigen verzekering hierover navraag doen. (NKC polis sluit geen overbelading uit)
ad 2. In de wandelgangen wordt gesteld dat overbelading <350 kg leidt tot een proces verbaal en > 350kg tot een bekeuring + uitladen van het boventallige om niet boven de 3850 kg uit te komen.
ad 3. Een betere oplossing is om het C1 rijbewijs te gaan halen. Even op de tanden bijten om onze hersencellen weer te activeren.Op basis van onze ( we hebben het met z'n tweeën gedaan) ervaringen is het haalbaar.
Daarmee is men er dan nog niet, omdat het in bezit hebben van het C1 rijbewijs niet voldoende is om in de camper met overbelading te rijden. Men blijft in overtreding.
Om volledig te voldoen aan de wetgeving moet men de camper, wanneer hij in het verleden is teruggekeurd naar 3500kg , weer laten opwaarderen naar het toegestane gewicht opgegeven door de fabrikant. (=het gewicht vóór de terugkeuring naar 3500 kg)
Hiervoor was een certificaat van overeenstemming van de importeur vereist en een bezoek aan RDW. Inmiddels gewijzigd in een bewijs dat het voertuig geschikt is voor de maximale belading (belasting vooras + belasting achteras - 5%) vermeld op het registratieplaatje aan de zijkant van de camper. Zie voorbeeld van Hymer over opwaardering gewicht.
Een bezoek aan het RDW blijft noodzakelijk.
Na registratie door de RDW wordt het nieuwe gewicht vervolgens vermeld op een nieuwe kentekenbewijs (creditkaartformaat). Voor het bewijs van de importeur en registratie RDW moet betaald worden.
Deze wijziging leidt niet tot verhoging van de wegenbelasting. Het ledig gewicht blijft de basis voor de berekening van de wegenbelasting.
Zie ook NKC-->advies-->wetgeving-->kenteken+ rijbewijs http://www.nkc.nl
Belangrijk om nog te vermelden: de camper blijft aangemerkt als personenvoertuig
Daarmee valt hij niet onder de beperkingen van vrachtwagens: Geen tachograaf, geen snelheidsbeperking op de snelweg.Op Duitse snelwegen wel max 100 km.
De belangrijkste wijziging waarmee wel rekening moet worden gehouden zijn wegen aangeduid met een rond bord met rode rand en max 3500 kg, niet meer bereden mogen worden.